Conditie-opbouwen

Conditie opbouwen

Op verschillende manieren kun je je conditie opbouwen. De meest effectieve manieren zijn hardlopen, fietsen of zwemmen. Je kunt natuurlijk ook andere sporten gaan doen zoals bijvoorbeeld tennis of schaatsen. Een goede conditie betekent vaak veel voordelen voor je gezondheid. Veel mensen die een goede conditie hebben minder last van vermoeidheidsklachten, hebben meer energie en voelen zich fitter. Bovendien zorgt een goede conditie voor een verlaging van de bloeddruk en een verlaging van het cholesterolgehalte in het bloed.


Welke sport of inspanning?
Je kunt op heel veel verschillende manieren aan je conditie werken. Van hardlopen, fietsen, roeien of zwemmen krijg je relatief snel een goede conditie. Andere alternatieven zijn touwtjespringen of sporten op een hometrainer.

Om er één sport uit te pikken: hardlopen
Als je gaat hardlopen, zorg er dan voor dat je goed materiaal hebt. Bij hardlopen is het bijvoorbeeld belangrijk dat je goede hardloopschoenen hebt. Ben je een beginner, dan is het verstandig om het langzaam op te bouwen. Als je te snel gaat kun je blessures oplopen.

Werk in het begin met een hardloopschema. Je hoeft je hier niet helemaal aan te houden als het te moeilijk of te makkelijk is. Doe je dat wel, dan kan je je motivatie verliezen. Pas in dat geval je schema aan. We hebben als voorbeeld op deze pagina een trainingschema gemaakt.

Klik op één van de onderstaande sporten voor meer informatie:
- touwtjespringen
- fietsen
- hardlopen
- zwemmen

Beginnen met het opbouwen van conditie
In het begin zal het opbouwen van conditie relatief zwaar zijn. Zeker als je op 0 begint moet het spierweefsel, je hart en de longen wennen aan de inspanning. Bij hardlopen is het bijvoorbeeld aan te raden om het rust op te bouwen en je lichaam te laten wennen aan de inspanning, ook al kun je het conditioneel gemakkelijk aan.

Goede levensstijl
Het opbouwen en later het onderhouden van je conditie is een onderdeel van een goede levensstijl. Andere aspecten die bijdragen aan een goede levensstijl:

- rust (voldoende slaap)
- voeding (gezond en gevarieerd eten)



links | privacy policy | disclaimer | 2012 alle rechten voorbehouden